SAS - nama singkatan untuk Saiful bin A Samad
SAS - Saiful Advisory Services
Selepas menamatkan tugas sebagai "banker" sejak tahun 2004, saya buat kerja-kerja menulis kertas kerja bagi kawan-kawan yang hendak memohon pinjaman dari pihak bank. Mula-mula tu buat secara suka-suka aje, selepas itu dari 10 kertas kerja yang di buat 7 kertas kerja mendapat perhatian dari pihak bank : dengan kata lain ia diterima pakai.
Saya gunakan format yang sama semasa saya bekerja di Bank, dalam masa yang sama ada juga kawan-kawan yang masih lagi bekerja di bank yang membantu saya dan mereka juga memerlukan saya bagi memudahkan kerja-kerja mereka.
Setelah mendapat sambutan kerja-kerja sambilan ini yang pada mula nya di hantar ke Bank Simpanan Nasional, kemudian ke Maybank, RHB dan beberapa lagi bank, mendapat rujukan dari sahabat-sahabat dan mereka secara tak langsung memasarkan produk saya ini untuk sama-sama mencari sedikit wang poket
Tahun 2005 saya berkongsi dengan sorang sahabat buka syarikat di Jalan Ampang, selama 3 tahun bertungkus lumus, hampir 250 pelanggan dalam tempuh 3 tahun, dan kebanyakannya saya hantar ke SME bank,
Langit tak selalu cerah, pelanggan sering kali mengharap terlalu tinggi dari kami, walhal kerja-kerja kami adalah menyediakan kertas kerja sahaja, bukannya penentu kelulusan, mereka menyalahkan kami kalau sering kali mendapat komen dari pihak bank, walhal adakalanya perubahan-perubahan dalam dasar bank saya sering tidak dapat maklumat
Ada pelanggan yang memberi impak yang berbeza, biasalah bila pinjaman berjaya, pelanggan tidak sedikit pun memuji, tapi kalau gagal kutukan tak boleh tahan dengar walhal kdg kalau tak juga salah saya.
Rakan kongsi menyalahkan saya
Ada juga kawan-kawan yang nasihat kan saya, buatlah syarikat sendiri jangan: akhirnya saya menubuhkan SAS ADVISORY SERVICES dan alhamdulilah, saya tidak lagi tertekan denga n masalah rakan kongsi dan rasa bebas untuk bekerja
Walaupun pendapatan nya tidak seperti dulu tetapi sekurang-kurang tiada tekanan kerja : dengan pejabat kecil yang saya sewa di Bangi : sekarang saya bebas,
Pelanggan-pelanggan yang telah berjaya dengan Advisory saya datang membawa pelanggan baru untuk mendapat khidmat saya.
Apa yang SAS ADVISORY SERVICES buat :
1) Menyediakan Kertas Kredit untuk Bank
2) Lawatan tapak bagi menyempurnakan kertas kerja bersama gambar
3) Aliran Tunai semasa dan Aliran Tunai akan datang
4) Cadangan dan Perancangan Perniagaan
5) Khidmat Nasihat Akaun
6) Laporan Untung Rugi Tahunan Syarikat
7) Senarai Aging
8) Kerja-kerja lain berkaitan dengan :
ii) Penilaian Pemasaran (Market Outlook)
iii) Konsep Pemasaran (Marketing Concept)
Semua kerja-kerja ini dapat menilai prestasi syarikat kan secara tak langsung menyebabkan kelulusan dari pihak bank lebih mudah
Saya beranggapan kerja-kerja saya adalah kerja-kerja profesional, tetapi masih ramai antara peniaga kami beranggapan kami ini "broker" :
Tapi kami terima aje lah apa nak buat: daya pemikiran mereka amat rendah
Kerja-kerja ilmu kita sering kali hanya di nilai seperti "harga teh tarik"
mereka sering tertipu dengan broker, tetapi bila mereka di rujukan kepada saya untuk buat kertas kerja yang mereka langsung tak tahu buat; nilai nya hanya seperti nilai fotostat:
Selepas itu sering berjanji : KALAU LULUS NANTI KAMI BERI LAH
dan dari 10 percaya lah : sejak dari tahun 2005, ramai yang lulus: tapi tidak seorang pun telefon untuk menunai kan apa yang dikata :
Sebab itu lah saya tidak akan meminta apa-apa pun selepas lulus;
relax song
Friday, July 18, 2008
HARUM SAMUDERA - DGN RHB ISLAMIC BANK - PERMOHONAN BIAYA BELI FERRY
LAWATAN KE BATAM INDONESIA BAGI TUJUAN PEMBIAYAAN 2 BUAH FERRY PENUMPANG
4 DARIPADA 2 BUAH FERRY YANG HENDAK DIBELI
4 DARIPADA 2 BUAH FERRY YANG HENDAK DIBELI
Permohonan ini telah di ajukan mula-mulanya kepada Bank Pembangunan Malaysia Berhad, tetapi Bank Pembangunan terlalu lembab, memproses dan permohonan itu di pindah kepada RHB Bank....terima kasi kepada En Mus dan Rosdi yang membantu, beriukut adalah kerja-kerja dan lawatan-lawatan yang kami buat ke Batam dan Batu Bara, yang menelan belanja bukannya sedikit
PERKHIDMATAN "ADVISORY" PINJAMAN BANK
Perkhidmatan "khidmat Nasihat" (Advisory) adalah perkhidmatan khidmat nasihat menyediakan kertas kerja dan juga penyediaan dokumen-dokumen berbentuk, Aliran Tunai, Perancangan Perniagaan, Kewangan Tahun dan penilaian projek, adalah dokumen-dokumen yang amat diperlukan oleh pihak Institusi Kewangan untuk melulusakan sesuatu "Fasiliti" kewangan bagi sesebuah syarikat.
Malangnya banyak syarikat-syarikat kecil di Malaysia tidak mengambil inisiatif menyediakan dokumen-dokumen ini bagi memendekkan masa pihak bank memproses pembiayaan yang sesuai untuk mereka,
Oleh itu Syarikat-syarikat Advisory seperti ini memainkan peranan untuk menyediakan dokumen-dokumen ini dalam aliran dan carta penyediaan yang tetap bagi memudahkan pihak bank membuat penilaian
Malangnya banyak individu-individu dan syarikat-syarikat beranggapan, melantik advisory adalah salah satu cara untuk mendapat kelulusan 100%, walhal kerja-kerja advisory hanyalah untuk menyediakan dokumen yang lengkap dan bukan ketentuan kelulusan, tetapi selalu disalah anggap, dan apabila gagal di sebabkan faktor-faktor lain, pelanggan selalu menyalahkan syarikat advisor.
Walhal, kesilapan datangnya dari sikap pelanggan yang langsung tidak membaca kertas kerja yang dibuat, dan bila pihak bank menilai dari kertas kerja ditanya, lain yang dijawab, maka gagal lah permohonan itu.
Dan mereka marah, dan mahukan wang yang dibayar atas kos menyediakan kertas kerja hendak dikembalikan, akhirnnya yang jadi mangsa adalah syarikat-syarikat advisory ini seperti membuat kerja-kerja amal sahaja, sebab dalam masa yang sama kos-kos logistik di keluarkan, kos kertas, kos cetak, kos menyusun dan mendapat maklumat, belum lagi kos-kos profesional yang datang dari ilmu yang di dapati dari pengalaman bekerja di bank dahulu.
Rupanya peniaga Malaysia sering kali tidak profesional, dan bila mereka salah sering kali mereka salahkan advisory, walhal kesilapan mereka bercakap dengan pihak bank tak pernah dia sedar.
Akhirnya kami di cop sebagai "pembohong"
Malangnya banyak syarikat-syarikat kecil di Malaysia tidak mengambil inisiatif menyediakan dokumen-dokumen ini bagi memendekkan masa pihak bank memproses pembiayaan yang sesuai untuk mereka,
Oleh itu Syarikat-syarikat Advisory seperti ini memainkan peranan untuk menyediakan dokumen-dokumen ini dalam aliran dan carta penyediaan yang tetap bagi memudahkan pihak bank membuat penilaian
Malangnya banyak individu-individu dan syarikat-syarikat beranggapan, melantik advisory adalah salah satu cara untuk mendapat kelulusan 100%, walhal kerja-kerja advisory hanyalah untuk menyediakan dokumen yang lengkap dan bukan ketentuan kelulusan, tetapi selalu disalah anggap, dan apabila gagal di sebabkan faktor-faktor lain, pelanggan selalu menyalahkan syarikat advisor.
Walhal, kesilapan datangnya dari sikap pelanggan yang langsung tidak membaca kertas kerja yang dibuat, dan bila pihak bank menilai dari kertas kerja ditanya, lain yang dijawab, maka gagal lah permohonan itu.
Dan mereka marah, dan mahukan wang yang dibayar atas kos menyediakan kertas kerja hendak dikembalikan, akhirnnya yang jadi mangsa adalah syarikat-syarikat advisory ini seperti membuat kerja-kerja amal sahaja, sebab dalam masa yang sama kos-kos logistik di keluarkan, kos kertas, kos cetak, kos menyusun dan mendapat maklumat, belum lagi kos-kos profesional yang datang dari ilmu yang di dapati dari pengalaman bekerja di bank dahulu.
Rupanya peniaga Malaysia sering kali tidak profesional, dan bila mereka salah sering kali mereka salahkan advisory, walhal kesilapan mereka bercakap dengan pihak bank tak pernah dia sedar.
Akhirnya kami di cop sebagai "pembohong"
Subscribe to:
Posts (Atom)